Zagłada
Współczesne problemy rozumienia i przedstawiania
Poznań, 1-2 marca 2007
Instytut Historii i Instytut Filologii Polskiej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Warsztaty dla studentów i doktorantów
mapa centrum Poznania [.jpg]
Środa, 28 luty
I. 15.oo-16.3o (sala 6, przyziemie)
Collegium Maius, ul. Fredry 10
Joanna Tokarska-Bakir
Świadomość Zagłady - Sandomierz 2005. Jak czytać narrację lokalną
"Polak z szafy" to film Artura Żmijewskiego o działaniu artystycznym jako sposobie przepracowywania bezradności w konfrontacji z niewykorzenialnymi wątkami antysemickimi w polskiej tożsamości fantazmatycznej.
Grupa badaczy - studentów Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych i Collegium Civitas - po tygodniu badań terenowych w Sandomierzu i okolicach (przełom października i listopada 2005) została skonfrontowana
z żywą pamięcią legend o krwi i ambiwalentną lokalną pamięcią Zagłady.
Film jest artystycznym skutkiem tej kofrontacji; skutkiem naukowym jest książka Joanny Tokarskiej-Bakir, pt. Legendy o krwi, która ukaże się w tym roku w wydawnictwie WAB (rozdział o obrazach sandomierskich ukazał się
właśnie w najnowszym numerze "Res Publiki Nowej").
Celem warsztatów będzie dyskusja nad działaniem artystycznym jako narzędziem przepracowywania trudnych zagadnień badawczych, w tym Zagłady.
2. opracowania
- Joanna Tokarska-Bakir, Rzeczy mgliste. Sejny: Fundacja Pogranicze, 2004 (rozdziały: "Żydzi u Kolberga" [.doc - 167 kB] oraz "Wy z Jedwabnego" [doc. - 12o kB].
II. 16.45-18.15 (sala 220, II piętro)
Collegium Historicum, ul. św. Marcin 78
Jacek Leociak
Temat ciała w fotografii pogromowej. Trzy toposy: nagość - ciało opłakane - ciało zmasakrowane
Podstawą źródłową bedą zdjecia dotyczące trzech pogromów: w Kiszyniowie 1903, we Lwowie 1941 i w Kielcach 1946. Chciałbym pokazać nie tylko swoista ewolucje fotografii pogromowej (od statycznych ujęć pozowanych ex post , do dynamicznych zdjęć "reporterskich"), lecz także konteksty owych trzech toposów oraz ich wewnetrzna dynamike.
Materiały:
1. źródła
- reportaz literacki Korolenki "Dom numer 13", napisany niedługo po pogromnie w Kiszyniowie (w j.ang.)[.doc - 60 kB - 10 stron]
- fragmenty dziennika Almy Heczkowej ze Lwowa z czasu pogromu w 1941 [.doc - 42 kB - 4 strony]
2. opracowania
- Bożena Szaynok, Pogrom Żydów w Kielcach 4 lipca 1946. Wydawnictwo Bellona 1992, s. 31-61 [.pdf 4,9MB]
- John Berger, "Fotografie cierpienia", w tegoż, O patrzeniu, przeł. Sławomir Sikora. Watszawa: Aletheia, 1999, s. 55-59 [.pdf 684 kB]
III. 18.3o-20.oo (sala 220, II piętro)
Collegium Historicum, ul. św. Marcin 78
Marcin Kula
Dzień jak codzień... w przededniu Holokaustu
W okresie międzywojennym żyje w Warszawie przeciętna rodzina
żydowska. Jest "rozpięta" pomiędzy światem mniejszości a światem większości,
pomiędzy sklepem a zawodami imntelektualnymi, pomiędzy Polską a Palestyną.
Przez dwadzieścia lat pisze listy do jednego z synów, który wyemigrował do
Palestyny. W tych listach odbija się życie. Przyjrzyjmy sie mu w wybranych,
rzecz jasna, fragmentach.
Materiały:
1. źródła
- fragmenty listów
2. opracowania
- Najnowsze dzieje Zydow w Polsce w zarysie (do 1950 roku), red. Jerzy Tomaszewski, PWN 1993, s. 199-242. [.pdf 3,51 MB]
informacje:
Ewa Domańska lub Bartłomiej Krupa