PoznańUAMInstytut Historii Archiwum

Zbigniew Libera - jeden z najciekawszych i najważniejszych polskich artystów - w dniach 22-26 pażdziernika 2007 roku, poprowadzi w Instytucie Historii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza serię seminariów "Jak zrozumieć, że sztuka jest myśleniem". Spotkania odbywać się będą o 17.3o w sali 118, Collegium Historicum, ul. św. Marcin 78, 61-809 Poznań.

Informacje: Ewa Domańska, IH UAM, email: ewa@amu.edu.pl


"Jak zrozumieć, że sztuka jest myśleniem"

Tematyka spotkań i literatura
[Materiały dostępne w czytelni Instytutu Historii UAM, ul. św. Marcin 78, parter]

1. 22.10 (poniedziałek)
Jak rozumieć, że sztuka jest formą myślenia

  1. * Gilles Deleuze, Różnica i powtórzenie, tłum. B. Banasiak i K. Matuszewski. Warszawa: KR, 1997 [rozdział: "Obraz myśli"]
  2. * Gilles Deleuze / Felix Guattari, Co to jest filozofia?, tlum. P. Pieniążek. Gdańsk: słowo-obraz-terytoria, 2000 [rozdziały: "Plaszczyzna immanencji" i "Percept, afekt i pojęcie"]

2. 23.10 (wtorek)
Czy istnieją tematy dla sztuki niewłaściwe? [Lego. Oboz koncentracyjny 1996]

3. 24.10 (środa)
Czym są i jak działają powidoki pamięci [Pozytywy 2002-03, Czekan Trockiego 2005]

4. 25.10 (czwartek)
Kostium, rekwizyt, dialog przy wznoszeniu pomnika pamięci w epoce posthistorycznej [Co robi łączniczka 2005] Seminarium z udziałem Dariusza Foksa

5. 26.10 (piątek)
Polityka historii i pamięci w sztuce polskiej ostatniej dekady [Mistrzowie 2003]


Literatura dodatkowa o pracach Zbigniewa Libery

"Artysta nie może być odpowiedzialny. Ze Zbigniewem Liberą rozmawiają Łukasz Gorczyca i Artur Żmijewski", w: Artur Żmijewski, Drżące ciała. Rozmowy z artystami. Kraków: ha!art, 2007.

Araszkiewicz, Agata, "Libera, liberalność, liberatura". blog

Bojarska, Katarzyna, „Pamięć z dobrą obsadą”. Obieg, nr 1 (73), 2006.
---, „Obóz koncetracyjny jako zabawka. Zbigniew Libera Urządzenia korekcyjne ; Lego – obóz koncentracyjny ”. Teksty drugie , nr 5, 2004.

Czubak Bożena, "O nadużyciach pamięci i zapominania". [Fundacja Profile]

Dęboróg-Bylczyński, Maciej, "Jeśli znasz prawdę". Magazyn Społeczno-Kulturalny „Śląsk” , nr 4, 2006.

Domańska, Ewa, "Czy Libera mógłby nas jeszcze uratować?". Obieg/artmix , nr 13 (3), 2006.

Fajfruk Marcin, "Medialny gracz. Libera". Format Pismo artystyczne, nr 44 (12), 2004: 51-53.

“Jak ustrzec się bycia idiotą. Zbigniew Libera w rozmowie z Bogną Burską”, w: Niebezpieczne związki sztuki z ciałem , pod red. Izabeli Kowalczyk. Poznań: Galeria Miejska Arsenał, 2002.

Jarniewicz, Jerzy, „Łączniczka w konspiracji”. Twórczość , nr 3, marzec 2006.

Jedlińska, Eleonora, „Zbigniew Libera, Maciej Toporowicz, Piotr Uklański czyli krytyka kultury masowej”, w: tejże, Polska sztuka współczesna w amerykańskiej krytyce artystycznej w latach 1984-2002. Łódź: UŁ, 2005.

Kowalczyk, Izabela, „Zbigniew Libera: techniki dyscyplinowania ciała”, w tejże, Ciało i władza. Polska sztuka krytyczna lat 90. Warszawa: Sic!, 2002.
---, "Sztuka krytyczna - wybrane zagadnienia".
---, "Pozytywne?" Artmix, nr 7, grudzień 2003-październik 2004.

Lewandowski, Roman, "Warsaw fiction". Bunkier Sztuki, 2006.

Lubiak, Jarosław, "Sztuka medialnych sztuczek". Obieg, nr 1 (69), 2004: 24-31.

Majewska Ewa rozmawia ze Zbigniewem Liberą. Indeks 73, cz. I - 25.08.2008; cz. II - 14.09. 2008; cz. III - 3.10.2008.

"Pinups girls z kanału". Z Darkiem Foksem i Zbigniewem Liberą rozmawiają Dorota Jarecka i Justyna Sobolewska. Wysokie obcasy, 4 lutego 2006.

Piotrowski, Kazimierz, "Zbigniew Libera. Sztuka i mediokracja". Exit. Nowa Sztuka w Polsce , nr 2 (58), kwiecień-czerwiec 2004.

Piotrowski, Piotr, Znaczenia Modernizmu. Poznań: Rebis, 1999: 245-248, 258, 266-267.

Poprawa, Adam, „Łączniczka odkręca na inny odbiór. Darek Foks, Zbigniew Libera, Co robi łączniczka ”. Książki w Tygodniku (dodatek tematyczny Tygodnika Powszechnego ), nr 26, 2006.

Przy artyście nikt nie jest bezpieczny”. Ze Zbigniewem Liberą rozmawia Katarzyna Bielas i Dorota Jarecka. Gazeta Wyborcza (Duży Format), 9 luty 2004.

Rubersz, Maria, "Co robi łączniczka". Sophia Loren o Powstaniu Warszawskim". Sekcja, sierpień 2008.

Spieker, Sven, „'Żywe archiwa': pamięć publiczna, zaszczepianie treści, kontekst (Libera, Haacke, Wodiczko)”. Teksty drugie , nr 4, 2000.

"Sztuka legalizowanego buntu. Zbigniew Libera w rozmowie z Bożeną Czubak". Magazyn Sztuki, nr 15-16, 1997.

Szymczyk, Adam, “Rozmowa ze Zbigniewem Liberą”. Magazyn Sztuki, nr 2-3, lato 1995.

Świątkowska, Bogna, „Zbigniew Libera - wróg publiczny numer jeden". Machina, nr 6, 1996: 126-130.

"Tabu. Sztuka prowokacji". Rozmowa ze Zbigniewem Liberą.

Wielebska, Kamila, „Zniewoleni obrazem / Zbigniew Libera, „Mistrzowie i Pozytywy”, PGS w Sopocie, 7.04.–3.05.2004”. Czas Kultury, nr 2-3, 2004.

Velez, Marcel Andino, „Libera szarga z uśmiechem”. Przekrój , nr 35/2984, 1 września 2002 roku.
--- , „Pamięć genetycznie zmanipulowana”. Przekrój , nr 7 /3060, 15 luty 2004.
---, „Sny Busha”. Przekrój, nr 15/3016, 13 kwietnia 2003.

Zbigniew Libera. Work From 1984-2004 . Essays by Łukasz Ronduda (katalog wystawy). The University of Michigan School of Art & Design, 2005.

Zydorowicz, Jacek, „Toy Story Zbigniewa Libery” oraz „Aneks. Zbigniew Libera – Zimna wojna sztuki ze społeczeństwem”, w tegoż, Artystyczny wirus. Polska sztuka krytyczna wobec przemian kultury po 1989 roku. Warszawa: Instytut Adama Mickiewicza 2005.


Video

Zbigniew Libera, "Jak tresuje się dziewczynki"

Zbigniew Libera, "Perserweracja mistyczna"

"Trudna lekcja historii". Świat po Holokauście w oczach naukowcow i artystow (video). Fragment programu z cyklu "Z życia uniwersytetu", wyemitowany 11.04.2007 przez telewizje WTK (zawiera fragmenty wywiadów z Zygmuntem Baumanem, Joanną Tokarską-Bakir i Zbigniewem Liberą przeprowadzonych podczas konferencji: Zagłada: Współczesne problemy rozumienia i przedstawiania, Poznań 1-2 marca 2007, zorganizowanej przez Instytut Historii oraz Instytut Filologii Polskiej UAM).

©ed | 2007

Zbigniew Libera Zbigniew Libera